Det startede med jernbaner
For et par uger siden bragte vi et billede af tryksagen fra 1908, hvor ingeniørerne Einar Petri og Aage Haugsted annoncerede, at de ”havde paabegyndt en Ingeniør= og Entreprenørforretning”.
De første 10-12 år af virksomhedens historie var stærkt domineret af jernbanearbejder. I årene inden 1908 havde Einar Petri og Aage Haugsted arbejdet ved hhv. Ringe-Nyborg banen og Viborg-Herning banen, så det har formentlig faldet de polytekniske kandidater naturligt at fortsætte nedad samme spor.
Jernbaneaktiviteterne har været en fast bestanddel af Petri & Haugsted i størstedelen af virksomhedens historien - også efter at vi blev overtaget af Per Aarsleff Holding A/S i midten af 1990’erne. Herefter blev projekterne udført i arbejdsfællesskabet Banekonsortiet I/S, der udover Per Aarsleff og Petri & Haugsted også omfattede Wicotec Kirkebjerg. Denne konstellation fortsatte indtil 2009, hvor Aarsleff Rail blev stiftet og overtog ansvaret for de banetekniske opgaver.
I galleriet nedenfor ses et udpluk af de jernbaneprojekter, som Petri & Haugsted udførte fra 1911-1922:
Kolding-Vamdrup banen, 1912
Funder-Bramminge banen, 1913
Kolding Sydbane, 1916
Hørve-Værslev banen, 1915-1917
Ydre godsbane ved Valby, 1920
Midtsjællandsbanen ved Hvalsø, 1919-1922
Seks ”jernebanebørster” fra Petri & Haugsted holder fyraften og nyder en velfortjent forfriskning. I baggrunden ses ”Hotel Jomsborg”, der var tilnavnet for de ydmyge rammer, der tjente til overnatning ved anlæg af Hørve-Værslev banen, 1915-1917