De første maskiner i Petri & Haugsted
En anlægsentreprenør er intet uden sine maskiner. Det gør sig ikke kun gældende i dag, men også for 100 år siden, hvor maskiner – omend nogle mere primitive af slagsen – var essentielle for vores virke. I starten af marts bragte vi historien om Bjarne Christensen, som har været i byggebranchen i næsten 60 år – 37 af disse har været hos Petri & Haugsted, og han har siden 1994 været formand for kabelafdelingens sektion for private kundestik. Da Bjarne blev spurgt til den mest markante udvikling i kabelbranchen nævnte han dagen, hvor Petri & Haugsted investerede i minigravere – indtil da måtte han klare alt gravearbejdet med håndkraft.
Petri & Haugsted har altid været villige til at investere i nye maskiner i bestræbelserne på at effektivisere arbejdsprocesserne. Det kom blandt andet til udtryk tilbage i 1923 med vores knap så heldige investering i et asfaltbetonanlæg trukket af damplokomotiv via remtræk, der viste sig for besværlig at flytte fra byggeplads til byggeplads.
Der er heldigvis også mere vellykkede eksempler på udviklingen af maskineriet i Petri & Haugsted – som da ingeniør Johannes Larsen samme år genanvendte motor og transmission fra en traktor (anvendt ved anlæg af Kastrup Lufthavn i 1921) i konstruktionen af en vejtromle, der blev benyttet helt frem til 1957. ”Tromle 3”, som den blev kaldt, blev derefter overdraget til Det Sjællandske Ingeniørregiment, der blandt andet anvendte den ved anlæg af Bagsværd Rostadion.
I galleriet her under kan du se et udpluk af de maskiner, som Petri & Haugsted gjorde brug af i vores tidlige år.
Traktor anvendt til anlæg af Kastrup Lufthavn, 1. etape – på billedet er gården ”Pedersdal” netop revet ned, 1921
Tipvognslokomotivet ”Dan”, Hørve-Værslev Banen, 1917
”Tromle 3” konstrueret i 1923 af Johannes Larsen (med dele fra ovenstående traktor) på et smedeværksted i Valby. Bagvalsen er en tidligere trykkerivalse. Under 2. verdenskrig kørte tromlen på generatorgas.
Tromle med 1-cylinder glødehovedmotor. Fabrikant: Munktell, 1923
”Tromle 5” (en søster til ”Tromle 3”) med Einar Petris søn, Flemming Petri på førersædet, 1926
Gravemaskine under tilrigning, Ydre Godsbane, København, 1920